کتاب دیجیتال یا کتاب چاپی؟مساله ی مهم نوع کتاب نیست ، بلکه نسبت مطالعه ی ما است .

کتاب دیجیتال

 

سرانه ی مطالعه در ایران ۱۵ دقیقه در روز است ! و فرقی هم میان انسان کم سواد یا استاد دانشگاه وجود ندارد. در نتیجه ما ایرانی ها کم کتاب میخوانیم ! و در سبد اقتصادی خانواده های ایرانی، کتاب جایگاه خاصی ندارد. حال ، چه کتاب 10 تومانی چه کتاب گران تر. تماشای میلیون ها نفری که دست خالی ! از نمایشگاه های کتاب بین المللی تهران و … بیرون می روند، واقعیتی است تلخ ! امروزه ناشران کتاب های خود را به دو صورت : کتاب های دیجیتال و چاپی عرضه می‌کنند،که هر کدام از این دو صورت معایب و مزایا ی خود را دارد ، که ما در ادامه به آن میپردازیم.

کتاب دیجیتال چیست؟ مقایسه ی کتاب های دیجیتال و کتاب های چاپی
بطور کلی کتاب و کتابخوانی ، ذهن انسان را خلاق کرده و افراد خلاق ، فرصت آفرین هستند. خواندن کتاب در های جدیدی روبروی انسان قرار می دهد ! و فرقی هم بین کتاب رمان و کتاب علمی یا هرکتاب دیگری نیست. کتابهای دیجیتالی را راحت تر میشود خواند. ولی هنوز خیلی ها لذت فراموش نشدنی کتابخوانی را ، با کتاب چاپی دوست دارند.

کتاب دیجیتال چیست؟
کتاب‌های دیجیتال ، صرفاً نسخه‌های دیجیتال کتاب‌های چاپی نیستند! شامل مجموعه‌های اطلاعاتی وسیعی اعم از انواع مختلف متون ، تصاویر، اصوات است . همچنین در قالب فال های که توسط یک رایانه اجرا می شوند، قالب‌های همانند : text, word, PDF, HTML و..

میتوان گفت از سال 2010 فروش کتاب های ، دیجیتال رونق گرفت ! و بر تعداد افرادی که در دنیا به مطالعه ، کتاب های الکترونیکی می‌پردازند بسیار افزوده شد.

کتاب دیجیتال

کتاب دیجیتال

مزایا کتاب دیجیتال
ایجاد قابلیت ، کاربر برای دسترسی به ویدئو و صوت.
تغیر اندازه تصاویر و فونت‌ها.
جست‌وجوی کلمات کلیدی در یک متن یا جست‌وجو در فرهنگ لغت.
روند خرید آسان‌تر و به صرفه تر
هر لحظه که احساس کردید ، فرصت مطالعه دارید می‌توانید به کتاب های دیجیتال ، ذخیره شده در حافظه گوشی‌تان مراجعه کنید.
خرید کتاب‌های دیجیتال ، کاغذ کمتری مصرف می‌شود و این امر به قطع ! کمتر درختان و حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند.
کتاب چاپی چیست؟
مجموعه‌ای از صفحات نوشته‌شده ، چاپ‌شده یا صفحات خالی (صفحه سفید و ننوشته)ساخته‌شده ! از کاغذ (ورق)، پوست حیوانات ! یا مواد دیگر (چسب، نخ و…) است که ، معمولاً از یک سمت ، به یکدیگر محکم شده یا متصل می‌گردند. که میتواند موضوعات متفاوتی نیز داشته باشد.

مزایا کتاب چاپی
به اشتراک گذاشتن راحت و آسان با دیگران.
کتاب های چاپی نیازی به باتری و برق ندارند.
امکان لمس واقعی کتاب در دست ایجاد می‌شود.
کتاب چاپی در مقایسه با کتاب‌های دیجیتال تاثیر بدی بر روی چشم و بینایی ندارند.
تحقیقات Pew در سال 2016 نشان داد ! که بیشتر از 75% افراد 18 تا 24 ساله در سال 2015 کتاب چاپی خوانده‌اند ! و 66% از افراد با سنین 6 تا 17 کتاب چاپی ! را به کتاب دیجیتال ترجیح داده‌اند. بر اساس این آمار کتاب‌های چاپی هنوز اساس کتابخوانی افراد هستند.

سعی ما براین بوده است ،که تفاوت بین دو نوع کتاب (چاپی و دیجیتال) را برای شما بطور مختصر و البته مفید بیان کنیم.امیدواریم در آینده ی نزدیک شاهد باشیم.

 

منبع : honari96.wordpress