کم کاری تیروئید چیست و علل آن کدام است ؟

کم کاری تیروئید (Hypothyroidism) ،یکی از رایج ترین مشکلات تیروئیدی است. کم کار کردن و ضعیف بودن غده تیروئید، باعث تولید ناکافی از هورمون های تیروئید می شود که باعث کم کاری تیروئید می شود. این یک بیماری بسیار رایج پزشکی است که به ویژه در زنان مسن پدیدار می شود و همچنین در  دوران بارداری. علت های دیگر کم کاری تیروئید، بیماری هشیموتوز(Hashimoto's thyroiditis)، التهاب غده تیروئید، درمان تیروئید پرتودرمانی در گردن، کمبود ید، بیماری های هیپوفیز ، هیپوتالاموس، عمل جراحی تیروئید ( برداشتن تمام یا بخش بزرگی از تیروئید شما می تواند باعث کاهش تولید هورمون شود) و داروها (به عنوان مثال، لیتیوم که اغلب برای اختلالات روانی استفاده می شود).

 

Image result for ‫کم کاری تیروئید‬‎

 

 

جلبک دریایی (کلپ) برای درمان کم کاری تیروئید

جلبک دریایی (کلپ)، یک گیاه دریایی قهوه ای است که غنی ار ید و دیگر مواد معدنی است. جلبک دریایی در درجه اول برای درمان کم کاری تیروئید مفید است که به دلیل کمبود ید ایجاد می شود. می توانید از مکمل های جلبک دریایی نیز استفاده کنید. در صورتی که کمبود ید دارید، می توانید از مکمل های ید برای کمک به عملکرد طبیعی غده تیروئید خود مصرف کنید.نکته:اگر از مشکلات تیروئیدی خودایمنی رنج می برید، نباید از این دارو استفاده کنید.

 

رژیم غذایی مدیترانه ای 

در گوناگون95 همراه ما باشید.

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند به حفظ سلامت تیروئید کمک کند، داشتن یک رژیم غذایی متعادل است. دکتر گوپتا توضیح می دهد که 70 درصد از سیستم خودایمنی بدن در روده ها وجود دارد، که با عنوان علمی GALT ( یا gut-associated lymphoid tissue) شناخته می شود. وقتی مخاط روده متورم و ملتهب می گردد، در واقع می تواند شروع یک پاسخ ایمنی باشد. مطالعات نشان داده که این امر در ابتلا به بیماری تیروئید نقش دارد.

 

دکتر گوپتا برای کمک به پیشگیری و تحت کنترل درآوردن التهابات، داشتن یک رژیم غذایی مدیترانه ای را توصیه می کند. برای این منظور او مصرف روزانه چهار یا پنج وعده سبزیجات، سه تا چهار وعده میوه، همراه با مقدار زیادی پروتئین های کم چرب و ماهی های چرب مثل ماهی سالمون، شاه ماهی، ماهی کولی و ماهی خال مخالی توصیه می کند. دکتر گوپتا همچنین روغن های چرب سالم دیگری مثل روغن زیتون خالص، روغن کانولا ارگانیک، روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ (گل خشت)، روغن نارگیل، مغزها، کره مغزها و آووکادو را توصیه می کند.

 

رژیم غذایی مغذی مناسب برای غده تیروئید

یک مجموعه مواد مغذی خوب، برای غده تیروئید مورد نیاز است، تا بتواند به طور مطلوب کار کند ، وجود اسیدهای چرب  امگا3، ماهی های آب سرد، به عنوان مثال، ماهی کاد، سالمون و ماهی والنوت; روغن ماهی، کلرلا، خزه و جلبک دریایی در رژیم غذایی روزانه شما مهم هستند. غذاهای غنی از سلنیوم، مانند؛ ماهی سالمون، آجیل برزیلی، گوشت گاو، تخمه های آفتابگردان، پیاز و قارچ. از چربی های سالم، برای حفظ تعادل هورمون ها استفاده کنید، مثل شیر نارگیل، گوشت گاو علفی، آوواکادو، چیا و دانه های شاهدانه

 

شیرین بیان برای تیروئید کم کار

تولید کورتیزول (هورمونی که با استرس مبارزه می کند) در افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند، کاهش می یابد.چای شیرین بیان می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. ریشه های شیرین بیان را در آب جوش بریزیدو چند دقیقه اجازه دهید بماند سپس آن را فشار دهید تا صاف شود و سپس آن را بنوشید.

 

روغن گیاهی فرانکنشتاین

روغن گیاهی که باعث آرامش روح و روانتان شده، عضلاتتان را شل و آرام کرده و به شما احساس شادابی و سرزندگی داده و تشویش، خشم و اضطرابتان را از بین می برد.

 

رنگ درمانی

این یک روش درمانی دیدنی است و به بخشهای خاصی از بدن کمک میکند، تا آرامش و بهبود یابند.مواد لازم شما این است که چشم های خود را ببندید و نور آبی را وارد تیروئید خود کنید، در حالی که دم و بازدم خود را انجام می دهید.

 

سرکه سیب برای درمان کم کاری تیروئید

سرکه سیب، یکی دیگر از درمان های مفید برای مقابله با این اختلالات تیروئیدی است ، اعتقاد بر این است که تعادل قلیایی را بهبود می بخشد، سم زدایی کمک می کند، باعث تنظیم هورمون ها می شود و باعث  کاهش وزن می شود و انرژی متابولیسم را بهبود می بخشد. 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان پر آب گرم اضافه کنید و مقدار کمی عسل را با آن مخلوط کنید و این ترکیب را هر روز بنوشید.

 

چه کارهای را برای درمان کم کاری تیروئید انجام بدیم و ندیم !

 

بایدها :

 

تمرینات و ورزش منظمی را برای بهبود جریان خون انجام دهید.

 

همچنین می توانید یوگا را در برنامه روزانه خود جا دهید. علاوه بر این، از تمرینات ریلکس کننده استفاده کنید تا استرس شما را کاهش دهد.

 

یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.

 

به طور منظم ،سطح هورمون های خود را چک کنید.

 

غده تیروئید خود را هر روز به طور منظم ماساژ دهید.

 

به آرامی بالا و پایین و اطراف نای و حلق خود را ماساژ دهید.

 

رژیم غذایی بدون گلوتن و بدون غلات داشته باشید.

 

فقط از محصولات لبنی که از شیر بز، گاو و یا شیر گوسفند، بدست می آیند استفاده کنید.

 

غذاهای دریایی مصرف کنید، غذاهای غنی از روی (گوشت گاو، مرغ، آجیل،  اسفناج و ماهی تن)، پنیر کم چرب، سس سویا، شیر گاو، تخم مرغ، ماست کم چرب، بستنی کم چرب، جلبک دریایی، ماهی آب شور و صدف.

 

هر زمان که در دندانپزشکی رادیوگرافی انجام می دهید، حتما از پزشک،یقه تیروئید بخواهید.

 

نبایدها:

 

از مواد غذایی که باعث کاهش عملکرد تیروئید می شوند، اجتناب کنید. که شامل غذاهای تصفیه شده، چربی های اشباع شده، قند، آرد سفید، بادام، کلم، گل کلم (هر سبزی که در خانواده بروکلی قرار دارد که بیش از دو بار در هفته نباید مصرف شود)، ارزن، گلابی،  شلغم ، ذرت، خردل، آجیل کاج، هلو، کلم، سویا، روغن کلزا،  بادام زمینی، اسفناج، سبزیجات خردل و لوبیا می باشد.

از مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده ،خودداری کنید و مصرف شکر، محصولات لبنی، کافئین و شیرین کننده های مصنوعی را محدود کنید.

از بطری های پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا حاوی بیسفنول a هستند، که می توانند روی تیروئید تأثیر بگذارد و سیستم غدد درون ریز را مختل کند.

همیشه از یک لیوان برای نوشیدن آب استفاده کنید (بطری های بدون پلاستیک یا استیل ضد زنگ)،

از مصرف تمام منابع فلورایدی، مانند؛ نوشیدنی های غیر الکلی و آب چشمه ها اجتناب کنید.

قهوه و چای حاوی فلوراید هستند، اگر نمی توانید از نوشیدن اینها بپرهیزید، می توانید از ید استفاده کنید.

از یک خمیر دندان بدون فلوراید استفاده کنید.

برای پخت و پز، از وسایل آشپزی غیر چوبی استفاده کنید.

 

منبع : آسمونیا