در این لیست ۱۰ تایی از معروف ترین سرآشپزهای دنیا که امروز در اینجا میخونیم تعداد سرآشپزهای مرد بیشتر از سرآشپزهای خانمه که میتونه کاملاً خلاف باور عموم باشه که معتقدند آشپزی کار زنهاست!

معروف ترین سرآشپزهای دنیا

۱۰ – آلن دوکاس (Alain Ducasse) یکی از مشهورترین سرآشپزهای دنیا

آلن دوکاس یکی از معروف ترین سرآشپزهای دنیا

آلن دوکاس یا آلن دوکاسه با ملیت موناکویی در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۱۹۵۶ در فرانسه متولد شد و یک شهروند فرانسوی به شمار میومد ولی در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت به شهروندی موناکو دربیاد با اینحال همه آلن دوکاس رو بعنوان یک سرآشپز فرانسوی میشناسن. دوکاس از سال ۱۹۸۰ آشپزی رو آغاز کرد و در عرض یک سال تونست سرآشپز بشه. در حال حاضر آلن دارای ۲۱ ستاره میشلن و چندین رستوران مشهور و پرآوازه دنیا مثل رستوران Alain Ducasse at The Dorchester در لندن، رستوران Adour در نیویورک، رستوران Aux Lyonnais در پاریس، رستوران La Trattoria در موناکو، رستوران Benoit در توکیو و چندین رستوران دیگه رو اداره میکنه. آلن دوکاس علاوه بر اداره کردن این رستوران ها و نوشتن کتاب های آشپزی دو مدرسه آشپزی رو هم مدیریت میکنه، یکی از این مدارس مخصوص سرآشپزهاست و دیگری برای عموم مردم در شهر پاریس فعالیت میکنند.

۹ – پائولا دین (Paula Deen) محبوب ترین سرآشپز زن آمریکایی

پائولا دین محبوب ترین سرآشپز زن آمریکایی

پائولا دین در متولد ۱۹ ژانویه ۱۹۴۷ در آمریکاست. پائولا آشپزی رو از مادربزرگش یاد گرفت. اون در سن نوجوانی پدر و مادرش رو از دست داد و دچار افسردگی شد، به توصیه پزشک سرش رو با آشپزی گرم کرد و در کنار مادربزرگش پخت غذاهای مختلف رو یاد گرفت. همین کار کمکش کرد باعث شد هم بر افسردگیش غلبه کنه و هم انگیزه ای برای پیشرفت و موفقیت پیدا کنه.

پائولا در سال ۱۹۸۹ از همسرش جدا شد، اون که حضانت برادر کوچکش و همینطور دو پسرش رو بعهده داشت تنها ۲۰۰ دلار پول داشت، برای کسب درآمد به کارهای سختی مثل چسباندن کاغذ دیواری رو آورد. تا اینجا هنوز از استعداد آشپزی خودش بهره تجاری نبرده بود ولی از اونجایی که غذاهای خونگی خیلی خوشمزه ای تهیه میکرد فرزندانش تشویقش کردند تا یک کترینگ خانگی راه بندازه. پائولا در کترینگ خانگیش ساندویچ های خوشمزه ای تهیه می کرد و پسرهاش ساندویچ ها رو به دست مشتریها می رسوند. کم کم غذاهای خانگی پائولا به محبوبیت بالایی رسید و سفارش ها اونقدر زیاد شد که بعد از گذشت ۵ سال پائولا تونست اولین رستوران خودش رو افتتاح کنه. در حال حاضر پائولا دین یکی از موفق ترین و معروف ترین سرآشپزهای دنیا ست و ۱۴ کتاب آشپزی نوشته.

۸ – هستون بلومنتال (Heston Blumenthal) سرآشپز معروف انگلیسی

هستون بلومنتال سرآشپز معروف انگلیسی

هستون بلومنتال متولد ۲۷ می ۱۹۶۶ در لندن. علاقه هستون به آشپزی از سن ۱۶ سالگی و زمانی که به همراه خانوادش برای تعطیلات به پروونس فرانسه رفته بود آغاز شد. وقتی از مدرسه فارغ التحصیل شد در سن ۱۸ سالگی در مدرسه آشپزی ریموند بلانک ثبت نام کرد ولی بعد از یک هفته اونجا رو ترک کرد. بلومنتال بیش از ۱۰ سال مشغول کارهای حسابرسی، حسابداری و سایر شغل های وابسته به بخش مالی بود. سرانجام بعد از مدتها بلومنتال به استعداد و علاقه اولیه ش یعنی آشپزی برگشت و در سال ۱۹۹۵ تونست رستوران کوچکی بنام The Fat Duck یا اردک چاق رو افتتاح کنه. رستوران بلومنتال خیلی زود توجه منتقدین مطرح غذا رو به خودش جلب کرد. بعد از اون تاریخ بود که کم کم کار هستون بلومنتال رونق گرفت و تونست به یکی از معروف ترین سرآشپزهای دنیا تبدیل بشه.

هستون موفقیتش رو مدیون رسپی های قرن ۱۷ و ۱۸ هست و غذاهایی رو تهیه میکنه که نظیرشون در هیچ رستوران دیگری پیدا نمیشه. جالبه بدونی رستوران اردک چاق تونست در طی ۵ سال ۳ ستاره میشلن دریافت کنه و این باعث محبوبیت بیشتر این رستوران شد. معروف ترین غذای رستوران اردک چاق غذاییه بنام صدای دریا که ترکیبیه از غذاهای دریایی و شن های خوراکی. غذای جگر چرب هم یکی دیگه از غذاهای پرطرفداریه که در رستوران های بلومنتال طرفداران زیادی داره.

۷ – گاستون آکوریو (Gastón Acurio Jaramillo) سرآشپز محبوب پرویی

گاستون آکوریو محبوب ترین سرآشپز دنیا

گاستون آکرویو در ۳۰ اکتبر سال ۱۹۶۳ در پرو متولد شد. آکوریو فارغ التحصیل رشته آشپزی از پاریس هست و بعد از یادگرفتن آشپزی بین المللی در سال ۱۹۹۴ به پرو برگشت و کاری کرد تا غذاهای پرویی در جهان شناخته بشن. گاستون آکوریو یکی از مشهور ترین سرآشپزهای دنیاست و در تهیه غذاها بیشتر از میوه ها و سبزیجات محلی استفاده میکنه.

۶ – نایجلا لاوسون (Nigella Lawson) یکی از محبوب ترین سرآشپزهای بریتانیایی

نایجلا لاوسون از محبوب ترین سرآشپزهای بریتانیایی

نایجلا لاوسون در ۶ ژانویه ۱۹۶۰ به دنیا اومد. نایجلا فقط یک سرآشپز معروف نیست بلکه اون منتقد و نویسنده غذا، روزنامه نگار و مجری تلویزیونی هم هست. خانواده نایجلا صاحب شرکت J. Lyons & Co که در حوزه اداره رستوران ها و تهیه مواد غذایی فعالیت میکنه، این مسئله باعث شد نایجلا از کودکی با رستوران و غذاهای خوشمزه خو بگیره.

خانم لاوسون در جوانی و بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه به نوشتن درباره رستوران ها و نقد کردن اونها مشغول شد. اون در سال ۱۹۸۸ کتاب آشپزی بسیار پرطرفداری بنام چگونه باید غذا خورد رو منتشر کرد. این کتاب پرفروش ترین کتاب سال شناخته شد. بعد از اون نایجلا لوسون چندین نمایشگاه آشپزی برگزار کرد و جوایز متعددی از جمله جایزه کتاب سال انگلیس رو در سال ۲۰۰۰، جایزه نویسنده غذایی در سال ۲۰۰۱ و جایزه جهانی غذا در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۷ رو از آن خودش کرد.

۵ – ویکاس خانا (Vikas Khanna) سرآشپز مشهور هندی

ویکاس خانا سرآشپز مشهور هندی

ویکاس خانا در ۱۴ نوامبر سال ۱۹۷۱ در هند متولد شد. ویکاس علاوه بر سرآشپز یک رستوران دار، منتقد و نویسنده غذا و فیلمساز هم هست. اون در سن کودکی و نوجوانی به کمک مادربزرگش آشپزی و طرز استفاده از ادویه جات مختلف رو یاد گرفت. زمانی که ۱۷ ساله بود وظیفه برنامه ریزی و مهمان داری عروسی ها و مراسم خانوادگی رو بعهده داشت. در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه فارغ التحصیل شد و یک جشنواره فرهنگی بوجود آورد و در اون غذاها و سنت های هند رو از سایر فرهنگ ها جدا کرد.

ویکاس خانا در سال ۲۰۰۰ به نیویورک رفت و در اونجا بعنوان سرآشپز رستوران Salaam Bombay استخدام شد. در طی این سالها ویکاس جوایز زیادی به دست آورده که باعث شدن تبدیل به یکی از معروف ترین سرآشپزهای دنیا بشه، جوایزی مثل  the Rising Star Chef Award، ستاره میشلن برای رستوران خودش بنام Junoon و چندین جایزه دیگر.

۴ – ماریو باتالی (Mario Batali) یکی از ثروتمندترین سرآشپزهای دنیا

ماریو باتالی یکی از ثروتمندترین سرآشپزهای دنیا

ماریو باتالی متولد ۱۹ سپتامبر ۱۹۶۰ در سیاتل واشینگتن آمریکاست. باتالی در سبک غذای ایتالیایی فعالیت میکنه و در حال حاضر در مهمترین شهرهای دنیا مثل نیویورک، لاس وگاس، لس آنجلس، هنگ کنگ و سنگاپور صاحب رستوران های مجللیه. اکثراً ماریو باتالی رو با اسم مستعار مولتو ماریو میشناسن. این سرآشپز یکی از ثروتمندترین سرآشپزها و رستوران دارهای دنیا هم هست و بیش از ۲۵ میلیون دلار سرمایه داره.

۳ – جیمی الیور (Jamie Oliver) سرآشپز معروف انگلیسی

جیمی الیور سرآشپز معروف انگلیسی

جیمی الیور در ۲۷ می سال ۱۹۷۵ در انگلیس متولد شد. علاقه به آشپزی از رستوران The Cricketers که رستوران پدر و مادر جیمی بود در اون شکل گرفت. در سن نوجوانی در آشپزخانه رستوران خانوادگیشون کار کرد تا مهارت لازم رو بدست آورد. بعد بعنوان سرآشپز کیک و شیرینی در یک رستوران کوچک محلی استخدام شد و این جرقه ای بود برای دستیابی به موفقیتی باورنکردنی. آشپزخانه جیمی که اسم رستوران الیور در لندنه طرفدارای زیادی داره. جیمی یک مجموعه تلویزیونی هم با همین عنوان تهیه کرد که به محبوبیت زیادی بین مردم دست پیدا کرد. جیمی در سبک آشپزی ارگانیک و غذاهای ایتالیایی و انگلیسی فعالیت میکنه و صاحب چندین رستوران زنجیره ای در شهرهای لندن، آمستردام، ملبورن و کورنواله. بیشترین محبوبیت جیمی بخاطر برنامه ایه که در سال ۲۰۰۲ ساخت. در این برنامه جیمی ۱۵ نوجوان از طبقات فقیر و محروم جامعه که تا به حال گذرشون به هیچ رستورانی نیفتاده بود رو پیدا کرد و خیلی از اونها رو به سرآشپزهای حرفه ای تبدیل کرد.

۲ – اینا گارتن (Ina Garten) یکی از بهترین سرآشپزهای دنیا

اینا گارتن یکی از بهترین سرآشپزهای دنیا

اینا گارتن در ۲ فوریه سال ۱۹۴۸ در نیویورک به دنیا اومد. اینا گارتن از معدود سرآشپزهاییه که هیچ آموزش آکادمیکی ندیده و تمام هنرش رو بصورت تجربی و آزمون و خطا یاد گرفته. گارتن از کودکی علاقه زیادی به آشپزی داشت ولی جز آشپزخونه منزلشون جایی نبود که بتونه هنرش رو عرضه کنه. اینا بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه در کاخ سفید بعنوان کارشناس برنامه و بودجه استخدام شد. وقتی از این کار سخت و پرمشغله دولتی خسته شد، خودش رو با آشپزی آروم کرد و با برگزاری مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی و دوستانه هنرش رو به دیگران نشون داد و از اونها نظرشون رو جویا شد. در همین وقت بود که خانم گارتن با سرمایه گذاری روی ساخت و ساز پول خوبی به دست آورد و تونست سرمایه لازم برای راه انداختن فروشگاه مواد غذایی کنتس پابرهنه رو فراهم کنه.

کم کم با تالیف کتاب های آشپزی هنرش رو جهانی کرد و به یکی از معروف ترین سرآشپزهای دنیا تبدیل شد. در حال حاضر اینا گارتن با بیش از ۴۴ میلیارد دلار سرمایه یکی از ثروتمندترین سرآشپزهای دنیاست.

۱ – گوردون رمزی (Gordon Ramsay) معروف ترین سرآشپز دنیا

گوردون رمزی معروف ترین سرآشپز دنیا

گوردون رمزی در تاریخ ۸ نوامبر سال ۱۹۶۶ در اسکاتلند به دنیا اومد. گوردون در سراسر دنیا رستوران های مشهور و موفق زیادی داره ولی معروف ترین اونها رستوران گوردون رمزی در شهر چلسی هست از سال ۲۰۰۱ تا به حال ۳ ستاره میشلن دریافت کرده. کلاً گوردون رمزی ۱۶ ستاره میشلن دریافت کرده که حتی گرفتن یکی از این ستاره ها آرزوی خیلی از سرآشپزهای بزرگ دنیاست. رمزی با اجرای برنامه های آشپزی تلویزیونی مثل آشپزخانه جهنمی و کابوس های آشپزخانه ای رمزی به شهرت جهانی دست پیدا کرد و تونست یکی از معروف ترین سرآشپزهای دنیا بشه.

منبع: آموزش آشپزی