فصل تابستان فصل گرماست و بسیاری از انسانها در این فصل دچار گرما زدگی و یا گرگرفتگی می شوند. یکی از راههای خنک کردن خوردن نوشیدنی های خنک کننده است که دمای بدن آنها را پایین آورد. خنک کردن بدن از راه غذاهای خوراکی نیز امکان پذیر است . ما در زیر برخی دمنوش های گیاهی با طبع سرد را به شما معرفی می کنیم.

دمنوش های گیاهی با طبع سرد

مطابق طب سنتی چینی ، برخی از چای ها و گیاهان خاص دارای اثرات خنک کنندگی هستند. آن ها حرارت درونی را پایین می آورند، برای خنک کردن بدن در تابستان مفید هستند و التهاب بدن را هم کاهش می دهند.

انواع چای های گیاهی

در این بخش برخی از دمنوش های گیاهی با طبع سرد را به شما معرفی می کنیم :

چای سفید

چای سفید که در بین چای ها، از همه کمتر اکسیده شده است، طبیعت سردی دارد و برای تابستان توصیه می شود. این چای بسیار سبک و نشاط آور است.

چای سبز

چای سبز هم یکی دیگر از چای های خنک کننده است، زیرا اکسیداسیون پایینی دارد. در طب سنتی چینی، از این چای برای رفع حرارت و گرمازدگی استفاده می شود. دمنوش گیاهی چای سبز عطش را کاهش می دهد و تولید مایعات بدن را افزایش می دهد و این به این معناست که بدن از طریق عرق، بیشتر خنک می شود.

انواع دمنوش های گیاهی خنک کننده

گل داوودی طبیعت سردی دارد و دمنوش آن برای روزهای گرم تابستان مناسب است.

بابونه هم همچون گل داوودی دارای خواص خنک کنندگی است و به عنوان یک ضدالتهاب از آن استفاده می شود.

دانه های سنا برای خنک کردن حرارت گاز معده و کبد مفید هستند. آن ها برای تابستان بسیار مناسب هستند، زیرا گرما و خشکی این فصل می تواند باعث یبوست شود.

دمنوش گیاهی نعناع فلفلی

نعنا فلفلی یا به طور کلی، نعنا بسیار خنک است. می توانید از آن برای تهیه ی انواع نوشیدنی های گرم و سرد استفاده کنید. به گزارش آسان طب اگر از برگ های خشک آن استفاده می کنید، آن را در آب جوش بیاندازید تا خواص آن آزاد شوند.

اگر از برگ های تازه ی آن استفاده می کنید، قبل از آنکه آن را در آب (سرد یا گرم) بیاندازید، آن را تا و نصف کنید تا خواص خنک کنندگی آن آزاد شوند.

 در گوناگون95 همراه ما باشید.

دمنوش گیاهی برگ سدر

یکی از انواع دمنوش ، دمنوش برگ سدر است . برگ سدر هم دارای خواص خنک کنندگی است و به همین دلیل، این دمنوش گیاهی نوشیدنی مناسبی برای اواخر بهار تا پاییز است. در طب سنتی چینی، بعد از عرق زیاد ناشی از گرمای تابستان، از این دمنوش استفاده می شود.

برای افزایش خاصیت خنک کنندگی همه ی این گیاهان، ابتدا آن ها را در آب جوش خیس کنید. سپس، کمی یخ به آن اضافه کنید یا آن را چند ساعت در یخچال بگذارید. بعد از آن، از نوشیدن این نوشیدنی خنک تابستانی که اثرات خنک کنندگی داخلی هم دارد، لذت ببرید.

چند نوشیدنی خنک کننده

در ادامه چند نوشیدنی خنک کننده را هم به شما معرفی می کنیم که میتوانید در تابستان با خیال راحت آن ها را میل کنید :

خاک شیر

خاک شیر از جمله نوشیدنی خنک کننده گیاهی است که به صورت خودرو در دامنه ی کوه ها و صحراها رشد می کند .خاکشیر دارای اسید استئاریک و … است . همچنین برای رفع التهاب زخم ها، باز شدن صدا و از بین رفتن کهیر از خاکشیر استفاده می شود .

بیدمشک

بیدمشک گیاهی از خانواده بید ها است. بیدمشک دستگاه گوارش را تقویت می کند و بالا برنده اشتها است. همچنین ناراحتی های عصبی را درمان می کند.

عرق کاسنی

یکی دیگر از دمنوش های گیاهی با طبع سرد عرق کاسنی است. بهترین تصفیه کننده خون کاسنی است. عرق کاسنی خنک کننده بدن و برگ آن مقوی اعصاب است. کاسنی بیماری های کبدی را بر طرف می کند. تمام قسمت های این گیاه کاملا خوراکی است و برای بدن مفید است.

شربت سکنجبین

این شربت دارای طبیعت سرد و خنک است و به صفرا بر مشهور است. ترکیب شربت سکنجبین و خیار رنده شده برای رفع تشنگی و التهاب ناشی از گرما بسیار فوق العاده است.

دمنوش های گیاهی با طبع سرد موضوع این بخش از اسان طب بود. هر وقت گرمی تان شده یا گرگرفته اید میتوانید از این نوشیدنی ها استفاده کنید تا بدنتان خنک شود.

منبع: آسان طب