تویوتا پریوس نامی شناخته شده در جهان است. این خودروی به لطف استفاده از تکنولوژی های پیشرفته ی تویوتا، مصرف سوخت بسیار اندکی دارد و به همین دلیل نیز پس از افزایش قیمت بنزین، بسیار مورد توجه مشتریان قرار گرفت. این خودرو برای اولین بار در سال 1997 و با شعار «به موقع و کمک به قرن 21 ام» به بازار عرضه شد.این خودرو که اکنون نسل چهارم آن در 44 کشور مختلف عرضه می شود، رکورد فروش 3.500.000 هزار دستگاه را برای تویوتا به ارمغان آورده است که بدین ترتیب خود را به عنوان محبوب ترین خودرو ی هیبریدی جهان معرفی می کند. در ادامه با آخرین نسل تویوتا پریوس بیش از پیش آشنا خواهیم شد و به بررسی قابلیت های آن خواهیم پرداخت.

تویوتا پریوس پرفروش ترین و یکی از بهترین خودروهای هیبریدی جهان است. این خودرو اخیرا توسط نمایندگی رسمی تویوتا در ایران بدون هزینه ی گمرک وارد کشور شده و با شرایط خاصی عرضه می شود. برای آشنایی بیشتر با این خودرو و شرایط فروش  و قیمت خودور ذکر شده  در ایران با ما همراه باشید ، 

 

طراحی بدنه

پریوس پیش از هر چیزی به طراحی و رفتار خسته کننده شهرت داشت و به همین دلیل در هر قمستی از جهان هنگام مسخره کردن نحوه ی رانندگی فردی به وی می گفتند «پریوس برای تو خودروی مناسب تری است». اما تویوتا این موضوع را در نسل چهارم این خودرو کاملا تغییر داد. در نگاه اول به پریوس ظاهر تا حدودی فضایی آن بسیار جلب توجه می کند. چراغ های جلو و عقب با طراحی شکسته بیش تر به خودرو های اسپرت و قدرتمند شباهت دارد تا نمونه های هیبریدی و کم مصرف. رینگ های 17 اینچی نیز برای افزودن به جذابیت این خودرو افزوده شده است.


استفاده از ال ای دی در چراغ های و مه شکن های خودرو به آن نمایی بسیار زیبا در شب را داده است. چراغ های ال ای دی عقب خودرو نیز علاوه بر زیبایی، به کاهش مصرف انرژی خودرو نیز کمک شایانی کرده اند.

طراحی داخلی

کابین پریوس نیز همانند بدنه ی آن از طراحی نامتعارف و آینده نگرانه ای بهره می برد که در لحظه ی برخورد اول سرنشینان با آن، برای لحظاتی سرنشنیان را مجذوب چینش عجیب و زیبای بخش های مختلف خودرو می کند. تویوتا برای بهبود ارگونومی پریوس تلاش زیادی کرده است و تمامی ادوات را کاملا در دسترس راننده قرار داده است. دکمه های کنترلی متعدد روی فرمان نیز در همین راستا تعبیه شده اند. صندلی ها نیز برای راحتی بهتر سرنشینان مجدد طراحی شده اند.

تویوتا در نسل چهارم پریوس نمایشگر 4.2 اینچی را جایگزین نشانگر های متداول کرده است که علاوه بر زیبایی بیشتر، بازه ی اطلاعاتی بیشتری را نیز نمایش می دهند. در بخش میانی داشبورد نیز نمایشگر 7 اینچی لمسی تعبیه شده است.

عملکرد

تویوتا پریوس 2016 از پیشرانه ی 4 سیلندر 1.8 لیتری در کنار موتور الکتریکی بهره می برد که توانایی تولید 121 اسب بخار را به خودرو می دهد. پیشرانه ی بنزینی در پریوس علاوه بر حرکت خودرو، وظیفه ی شارژ کردن باتری ها را به عهده دارد و به صورت خودکار آغاز به کار می کند و در صورت عدم نیاز خاموش می شود. هنگام آغاز حرکت تا سرعت 45 کیلومتر بر ساعت و در صورت نبود افت ولتاژ، خودرو تنها به واسطه ی موتور های برقی و باتری حرکت می کند و پیشرانه ی بنزینی روشن نخواهد شد. اما در صورت نیاز راننده به توان بیشتر و فشردن پدال گاز، پیشرانه ی بنزینی وارد مدار می شود و نیروی مورد نیاز را تامین می کند و در صورت تولید نیروی بیشتر از نیاز راننده، از آن برای شارژ کردن باتری های استفاده می کند.

هنگام ترمز گیری، علاوه بر سیستم های ترمز متداول، موتور برقی پریوس نیز رفتاری مانند ژنراتور از خود نشان می دهد و از حرکت خودرو جریان الکتریسیته تولید می کند و علاوه بر کاهش سرعت خودرو، باتری های آن را نیز شارژ می کند.

تویوتا در بخش عقب پریوس از تعلیق مستقل بازو های جناغی دوبل بهره برده است که عملکرد بسیار بهتری نسبت به نمونه های نیمه مستقل پیچشی است که در اکثر خودرو های شهری و ارزان به کار می رود. شاسی یکپارچه ی پبشرفته با استفاده از مواد جدید، به راحتی و پایداری خودرو در شرایط مختلف کمک شایانی کرده است. عملکرد ترمزگیری خودرو نیز به همین واسطه بهبود یافته است.

ایمنی

تویوتا در پریوس از سیستم های ایمنی متعددی کمک گرفته است. سیستم تشخیص نقاط کور با اطلاع رسانی به راننده از طرق آینده های جانبی، دوربین دید عقب و برف پاکن های خودکار در کنار سیستم های کنترل شاسی پیشرفته اعم از کنترل تراکشن (TRAC)، کنترل پایداری (VSC)، تقسیم نیروی ترمز (EBD) و توقف خودکار خودرو، بهره برده است. کروز کنترل هوشمند و سیستم تقسیم نیروی ترمز با تشخیص اجسام ثابت و متحرک، نیز به ایمنی خودرو نیز کمک شایانی می کند.

امکانات دیگر

از دیگر امکانات افزوده ی تویوتا پریوس 2016 می توان به سنسور های کمکی پارک، مناطق شارژ بی سیم برای گجت های سازگار با استاندارد Qi، هدآپ دیسپلی، کلید هوشمند و ورود و خروج بدون کلید، گرمکن صندلی، تهویه ی مطبوع هوشمند با کنترل جریان هوا و سیستم صوتی پیشرفته ی JBL، اشاره کرد.

قیمت و شرایط فروش در ایران


پیش فروش این خودرو هم اکنون با موعد تحویل 120 روز کاری و پیش پرداخت 85 میلیون تومانی (شامل 55 میلیون پیش پرداخت و دو فقره چک 15 میلیون تومانی) در شعب و نمایندگی های منتخب ایرتویا در تعداد محدودی آغاز شده است. قیمت نهایی خودرو بر اساس قیمت فروش نقدی در زمان تحویل با کسر سود مشارکت و مبلغ تخفیف نقد تعیین می گردد. سود مشارکت خرید پریوس 18 درصد و سود انصراف نیز 12 است.

البته در حال حاضر تمامی موجودی خودروی هیبریدی پریوس نمایندگی تویوتا در ایران به فروش رفته است و این شرکت در خصوص تاریخ شروع مجدد فروش اطلاعاتی ارایه نکرده است. آغاز مجدد پیش فروش خودرو از طریق نمایندگی مذکور اطلاع رسانی خواهد شد.