بخش بیرونی استخوان بسیار سفت و متشکل از املاح معدنی و مواد آلی است. سرطان استخوان از سنین شیرخوارگی تا سالمندی می تواند ایجاد شود و سبب فلج عضو و یا مرگ فرد مبتلا شود.

Image result for ‫سرطان استخوان‬‎


سرطان استخوان یا تومور استخوان (به انگلیسی: Bone tumor)به رشد نئوپلاسم بافت استخوانی اشاره می کند. رشد ناهنجار استخوان می تواند بدخیم یا خوش خیم باشد. (برگرفته از سایت ویکی پدیا)

علل سرطان استخوان

اگرچه متخصصین مطمئن نیستند چه عواملی باعث بروز سرطان استخوان می شوند، ولی تعدادی از عوامل ممکن است خطر بروز بیماری را افزایش دهند.

این سرطان ها اغلب در کودکان و بزرگسالان جوان اتفاق می افتند، خصوصا آن هایی که تحت درمان های رادیوتراپی و شیمی درمانی برای سایر بیماری ها می باشند.

بزرگسالان مبتلا به بیماری پاژه (یک وضعیت غیرسرطانی که با تولید سلول های استخوانی جدید، غیرطبیعی مشخص می شود) در معرض افزایش خطر سرطان استخوان قرار دارند.

تعداد کمی از سرطان های استخوان مربوط به عوامل ارثی می باشند.

تشخیص سرطان استخوان

جهت تشخیص سرطان استخوان، پزشک سؤالاتی در مورد تاریخچه پزشکی، خانوادگی و شخصی بیمار می کند و هم چنین یک معاینه کامل از بیمار به عمل می آورد

جراح ممکن است بیوپسی (نمونه برداری) سوزنی یا بیوپسی برشی انجام دهد.

هنگام بیوپسی سوزنی، جراح یک سوراخ کوچک در استخوان ایجاد کرده و یک نمونه از بافت تومور را با وسیله ای مثل یک سوزن برمی دارد.

در بیوپسی برشی، جراح، تومور را بریده و نمونه ای از بافت را برمی دارد.

پزشک متخصص آسیب شناسی، بافت را جهت تعیین سرطانی بودن آن مورد آزمایش قرار می دهد.

درمان سرطان استخوان 

  • گرفتن عکس رادیولوژی برای تشخیص وجود تومور
  • نمونه برداری از بافت گرفتار برای تشخیص نوع تومور
  • انجام عمل جراحی و برداشتن بافت مبتلا
  • پرتو درمانی یا شیمی درمانی

شیمی درمانی سرطان استخوان

در این روش از داروهای مختلفی استفاده می شود که هدف آنها تومور استخوان می باشد. این روش قبل یا بعد از جراحی استفاده میشود و میتواند برای جلوگیری از قطع شدن اندام به کار رود. شیمی درمانی میتواند به معالجه سرطان های بخشهای دیگر بدن نیز یاری رساند. متأسفانه این روش مضراتی را نیز به همراه دارد (مانند ریزش موها). به هر حال استفاده از این روش در بسیاری از موارد مؤثر و قابل اطمینان است.

علت اصلی این نوع سرطان نیز مانند بسیاری از سرطان های دیگر ناشناخته است اما عواملی کشف شده اند که میتوانند مقدمه را برای بروز این نوع سرطان فراهم کنند و ما با دوری گزیدن از این عوامل خطرزا (در صورت امکان) می توانیم زندگی سالم تری داشته باشیم و خود را نسبت به ابتلاء به این نوع سرطان ایمن سازیم.