Image result for ‫داعش‬‎

 

داعش امروزه منطقه وسیعی از سوریه و عراق را در اختیار دارد و هدف آن در قدم اول تصرف تمام عراق و منطقه شامات است. اما شبه جزیره عربستان و شمال آفریقا و اندلس تا خراسان بزرگ نیز در نقشه ترسیمی آنها وجود دارد. داعش نخست بار در خلال جنگ داخلی سوریه اعلام موجودیت کرد. آنان با دیگر معارضان مسلح و حتی گروه های جهادی مثل النصره درگیر شدند. سپس به عراق نیز وارد شد و فعالیت خود را به آنجا نیز گسترش داد. داعش در سوریه در اویل سال 2014 متحمل شکست هایی در مقابل جبهه النصره شد اما در ژوئن 2014 موصل ، دومین شهر بزرگ عراق را به تصرف خود درآورده است.


داعش از زمان تأسیسش در سال 1999 توسط تندروی اردنی ابومصعب الزرقاوی به عنوان جماعت توحید و جهاد نام های گوناگونی داشته است.  وقتی الزرقاوی در سال 2004، با اسامه بن لادن بیعت کرد، نام گروه را بار دیگر به سازمان قاعده الجهاد فی بلاد الرافضین که بیشتر با نام القاعده در عراق شناخته می شد، عوض کرد. گرچه این گروه هرگز خود را القاعده در عراق نخواند، این نام سال ها به عنوان نام غیررسمی آن بر جای ماند.

نیروهای داعش اکنون بر قسمتهایی شمال غربی سوریه را در تصرف خود دارند. آنها در فروردین 1394 تکریت مرکز استان صلاح الدین را از دست دادند اما در اواخر اردیبهشت شهر رمادی مرکز استان انبار و پالمیرا در مرکز سوریه را اشغال کردند.

سوریه

نوشتار(های) وابسته: جنگ داخلی سوریه

تا خرداد سال 1394 بیش از نیمی از مساحت سوریه در تصرف دولت اسلامی است. متصرفات داعش عمدتاً در قسمت های بیابانی غرب کشور است. رقه بزرگترین شهر سوریه است که در کنترل داعش قرار دارد و پایتخت خلافت اسلامی داعش نامیده شده است.

لیبی

نوشتار اصلی: دولت اسلامی عراق و شام در لیبی

بزرگترین موفقیت دولت اسلامی در خارج از عراق و سوریه، در لیبی به دست آمده است. شاخه داعش در لیبی در اکتبر 2014 با تصرف شهر درنه در شرق لیبی اعلام وجود کرد. آنها از فوریه 2015 شهر سرت را نیز در کنترل خود دارند.

صحرای سینا

در نوامبر 2014 بسیاری از جنگجویان عضو گروه انصار بیت المقدس با ابوبکر البغدادی بیعت کردند. این گروه در صحرای سینای مصر فعال است و در نوار غزه هم عملیات هایی را انجام می دهد و پس از الحاق به دولت اسلامی خود را «ولایت سینای دولت اسلامی» می نامد همچنین آنها تیموسلاو سالوبیک گروگان کرواسی را در مرداد 1394 وقتی که داعش خواستار آزادی زنان مسلمان از زندان مصر بود اما به نتیجه ای نرسید سربرید.

غرب آفریقا

گروه بوکو حرام که در کشورهای غرب آفریقا به ویژه نیجریه فعال است در مارس 2015 با ابوبکر البغدادی بیعت کرد و از آن پس با نام «ولایت غرب آفریقای دولت اسلامی» شناخته می شود.

اردن

گروه دولت اسلامی عراق و شام شاخه دیگری را برای به کار گرفتن اعضای جدید در اردن تأسیس کرد که به گفته مسئولان این گروه هدف این شاخه جدید اعزام نیرو و همچنین ارسال سلاح به کشورهای همجوار است.

افغانستان

فردی به نام ملا عبدالرئوف خادم رهبر شورشیان داعش در افغانستان لقب گرفت که پس از مدتی فعالیت نیمه آشکار در مناطق جنوبی افغانستان کشته شد، البته برخی ادعا کردند وی به دست نیروهای نظامی آمریکایی کشته شده است.