طرز تهیه کاچی مخصوص ماه رمضان

کاچی نوعی دسر یا مکمل غذایی بسیار پر انرژیه که با آرد ، کره‌ی فراوان و شربت غلیظ شده تهیه میشه. کاچی برای افرادی که ضعف جسمانی دارند مناسبه. طرز تهیه کاچی خیلی آسونه.

این میان وعده شیرین و خوشمزه، پر قوت و دوست داشتنیه.

دسر کاچی

مواد لازم برای تهیه کاچی آرد گندم

  • 1 پیمانه آرد گندم
  • 100 گرم کره
  • 1 پیمانه شکر
  • 1/2 پیمانه گلاب
  • 3 پیمانه آب
  • زعفران به مقدار لازم

* ادویه های مخصوص کاچی :
دارچین، زیره، فلفل سیاه، رازیانه، پودر زنجبیل، زردچوبه خیلی کم، پودر هل، پودر تخم گشنیز که میزان آن بستگی به ذائقه خودتان است من تقریبا از هر کدام یک‌ چهارم قاشق چایخوری ریختم ولی دارچین را کمی بیشتر ریختم.

در گوناگون95 همراه ما باشید.

طرز تهیه کاچی

آرد ها را به همراه کره و روغن روی حرارت ملایم تفت می دهیم تا طلایی شود.

سپس شکر و آب را روی حرارت قرار داده تا شکر آب شود

بعد زعفران آب کرده و گلاب را افزوده و حرارت را خاموش می کنیم

بعد آن را به آرد و روغن افزوده اگر آب نیاز داشت دوباره آب اضافه می کنیم

تا کمی رقیق شود بعد روی حرارت می گذاریم تا روغن بیفتد.

در آخر پودر هل را افزوده حرارت را خاموش کرده در ظرف می ریزیم و بعد با پودر پسته و دارچین و یا هر چیز دیگری که دوست داشتید تزئین می کنیم . 

نکات کلیدی تهیه کاچی با آرد گندم

– در صورت تمایل میتوانید مغز بادام، پسته و گردو در هنگام قوام آمدن کاچی یا در حین تفت دادن آرد به آن اضافه کنید.

– ادویه مخصوص کاچی شامل دارچین، رازیانه، زیره، فلفل سیاه، پودر زنجبیل، پودر هل، پودر تخم گشنیز و زردچوبه است. طبق ذائقه خودتان میتوانید ادویه ها را در کاچی بریزید. طرز تهیه کاچی با زردچوبه و سایر ادویه ها روش خاصی ندارد و هنگام تفت دادن آرد، میتوانید آن ها را هم اضافه کنید. حدودا یک چهارم قاشق چایخوری یا کمتر از هر کدام کافی است.

– در تهیه کاچی میتوان عسل، شیره انگور یا نبات زعفرانی را جایگزین شکر کرد. میتوانید نبات را بکوبید یا در آب جوش بریزید تا کم کم حل شود. طرز تهیه کاچی با شیره انگور هم تفاوتی با شکر یا عسل ندارد و روش برای همه شان یکسان است.

– مراحل کاچی میتواند به ترتیب های مختلفی انجام شود. میتوانید اول شربت را تهیه کنید و بعد به سراغ تفت دادن آرد بروید. یا میتوانید همزمان هر دو را آماده کنید و به صورت داغ شربت را در آرد بریزید. فقط باید مراقب پاشیده شدن شربت باشید. بهترین حالت این است که هم شربت و هم آرد ولرم باشند.

– دقت داشته باشید که رنگ کاچی شما به میزان تفت دادن آرد بستگی دارد. هم چنین غلظت کاچی باید شبیه فرنی یا رقیق تر بوده و نباید به اندازه حلوا سفت باشد. اما باز هم به سلیقه خودتان بستگی دارد.

– به طور کلی، کاچی با آرد برنج یا گندم تهیه می شود. در صورتی که دوست دارید کاچی با آرد گندم و برنج تهیه کنید، کافیست یک دوم پیمانه آرد برنج را با یک دوم پیمانه آرد گندم مخلوط و هر دو را الک کنید.

– کره با روغن جامد یا روغن حیوانی قابل جایگزین شدن است.

منبع: سرای مطلب